Köldetés vége

solstafir-koldok
Felfokozott várakozás, csalódás, mérhetetlen öröm, szürkeség. Ez a pár szó írja le legjobban a Köld album által generált érzéseket bennem. Akár itt abba is hagyhatnám az írást, a lényeg benne van, kár ezt túlragozni. Momentán ráérek, úgyhogy merüljünk bele csak egy kicsit jobban mégis, elemezgessünk, latolgassunk egy kicsit a 'mi lett volna ha' feltevés körül. Hely és idő van. Meg kételyek is.

Amikor a Blódi Og Andával megismertem a Sólstafírt, hasonlóan reagáltam rá anno, mint pl. a Nattens Madrigal-ra: túl nyers, nagyon brutális, fáj az ember feje tőle. Azóta persze az egyik legjobb black(közeli) albumnak tartom, szívesen hallgatom rendszeresen. Tele van jobbnál-jobb édeskés dallamokkal, valóban elsőre nyersnek ható, de igazából finam szőtt dalszerkezettel. Van hangulata, igazi lendülete, sodrása a daloknak. Az énekhang nem tipikus blackes, hanem valami torokmetszettebb, dühösebb és acsarkodósabb (HC?) károgás. Ez és maga a zenesolstafir-koldok2 egy olyan ízt ad a lemeznek, ami rögvest kiemelte (persze csak nálam) az addig megismert egyen (de nem annyira rossz) blackmetal zenék közül. Nem vitték túlzásba a vikingkedést, de próbáltak új elemeket belevinni a zenébe. Így lett egy Pitch In Black számuk az album második felére pakolva, ami egy gótikus, szenvelgős, tiszta éneket is sokat használó kiváló darab lett a sok dara mellett. Minden egyes tételben asonló riffelés uralkodott, de ezt olyan mesterien variálták és építették fel újra meg újra, dalról-dalra, hogy bár nyílvánvaló volt az ismétlődés, mégis pozitív tényként könyvelődött el nálam, mert jó alapanyagból dolgoztak.

Ezután némi tanácstalanság lett úrrá rajtuk, amit jelez a két inkább jammelős Ep, mintsem hozzájuk mérten normális dalokat felvonultató kiadvány. Három évvel a Blódi után nagyot léptek előre. Mind a hangzást komolyabbra vették, vastagabbra, mind a dalok szerkezetét elnyújtották amilyen hosszúra csak lehetett és ráhúztak egy progos borítást majd leöntötték az egészet a melankólia nevű cukormázzal. A blackes él gyakorlatilag a jóval visszafogottabb rikácsban maradt meg egyedül. Bár itt változatosabbnak tűnik az előző lemeznél említett riffelgetés, azért nyugodt szívvel lopkodtak saját maguktól itt is, amivel szintén nincs semmi baj.

solstafir-koldok3Hanem ez az idei Köld, ez valami fenemód lecsiszolt, letisztult lett. PosztHC-s megoldások (már maga a nyitószám egy jóféle Pelican atmoszférával rendelkezik), elsőre könnyedén befogdható grandiózus egoldások, kiherélt durva éneklés. Ha valaki soha nem vagy csak alig hallotta a Blódi-t azonnal a 2009-es év csúcsteljesítményének tekinti majd ezt az albumot. Megy a mélázgatás, a tomboló őserő kommersz ebutítása a kevesebb felrázó és mély hangulatteremtés rovására. Nincs ezekkel sem semmi baj, sőt, a legkedvesebb tétel számomra a Love is The Devil (and I am In Love) ami a legpoposabb, azonnal ható, elsőre rögzülő megadallammal és refrénnel megáldott csoda. Nálam ez egyértelműen év dala lesz egy nem év lemezén. Fanyalgásom teljes mértékben azonos a közhelyszerű "vissza a gyökerekhez! a demó még jó volt!"
felkiáltásokkal, vállalom. Teljesen megértem azokat akik isteníteni fogják a Köld-öt én viszont maradok a korábbi munkásságaiknál valamint ennél az egy szem daluknál, ha nem háttérzenére vágyom egy vidám napon.

Köldetés befejezve.

(rantottbus)

Hozzá kell tegyem, magam sem tudom, csak a tompa (elsősorban gitár)hangzás nem engedi a lemez első két dalát érvényesülni vagy azok valóban olyan fantáziátlan posztmetál elemekből épülnek fel, mint ahogy sokadjára is hangzanak - persze, nyilván, éljenek a primitív, tíz percig ismételt két-három témák, de ha hiányzik az elementáris erő, minek - viszont amondó vagyok, a harmadik számtól már nincs miért fintorogni, minden a helyére kerül. A Necrologue grunge-os (kicsit tán Pink Floyd-os is) kezdése pedig bizarrságával úgy kalauzol a kilátástalanság mélységeibe, hogy közben mosolyra áll a szám. Ki érti ezt? Akárhogyis, az év eddigi egyik legerősebb lemeze, jóllehet januárban annak lenni még nem nehéz.

(1)

 
süti beállítások módosítása